Formalności te trwają już bagatela, dwa lata. zostały one wydłużone z powodu zastrzeżeń jednej (!) osoby mieszkającej w Bladowie - miejscowości, gdzie zaplanowano początek obwodnicy.
Jak poinformował nas Piotr Otrębski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, w odwołaniu od decyzji RDOŚ w Bydgoszczy z dnia 4 grudnia 2018 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na "Opracowaniu koncepcji budowy obwodnicy miasta Tucholi", podniesiono następujące zarzuty:
- Argumentem projektanta forsującego wariant inwestorski jest występowanie obszarów chronionych, a zdaniem strony wnioskowany wariant nie ma merytorycznego uzasadnienia, gdyż w okolicy miejscowości Bladowo nie ma żadnych form ochrony przyrody - istnieje zatem możliwość poprowadzenia drogi innym śladem.
- Wariant przedsięwzięcia powinien być wynikiem negocjacji, analizy uwarunkowań oraz kompromisem interesów mieszkańców, przedsiębiorców i dopiero na końcu kierowców.
- Poprowadzenie przedsięwzięcia zaproponowanym śladem spowoduje blokadę rozwoju Tucholi i jej okolic.
- Przedsięwzięcie nie będzie zrealizowane w duchu zrównoważonego rozwoju Tucholi i spowoduje blokadę komunikacyjną.
- Lepszym rozwiązaniem będzie ominięcie miejscowości Bladowo i wybudowanie drogi innym śladem.
- Skrzyżowanie przedsięwzięcia z drogą nr 240 jest zlokalizowane bardzo blisko zabudowań.
Przedsięwzięcie spowoduje zwiększenie liczby samochodów, co przyczyni się do zwiększenia drgań oraz hałasu i spowoduje konieczność budowy ekranów akustycznych zwiększających koszty inwestycji.
Odwołujący się wnosi o zaproponowanie nowych, alternatywnych wariantów przebiegu drogi oraz umorzenie oraz uchylenie decyzji w części na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 241 do połączenia z drogą wojewódzką nr 240 za miejscowością Bladowo.
Zebrana dokumentacja w przedmiotowej sprawie jest obszerna i wymaga szczegółowej analizy - wyjaśnia Piotr Otrębski, rzecznik GDOŚ. - W związku z tym wykazanie konkretnego terminu nie jest możliwe, gdyż konieczne jest dokonanie kolejnych czynności urzędowych w sprawie. Zawiadomienia o podejmowanych przez GDOŚ czynnościach administracyjnych są na bieżąco publikowane m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej GDOŚ.
Co na to drogowcy w Bydgoszczy?
Zarząd Dróg Wojewódzkich zapoznał się z uzyskanymi przez nas wyjaśnieniami z GDOŚ. Oto ich komentarz:
Przedstawiliśmy 3 warianty trasy. Proponowany przebieg obwodnicy Tucholi to wynik szerokich konsultacji społecznych, spotkań z władzami lokalnymi, leśnikami, wreszcie rozmów ze stowarzyszeniami mieszkańców (min. SOS dla Tucholi) - wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Wariant tucholskiej obwodnicy rekomendowany do realizacji przez projektanta, który uzyskał pozytywną decyzję RDOŚ, władz lokalnych i stowarzyszeń był najmniej konfliktowym. Przemawia za nim szereg kryteriów środowiskowych:
- przyrodniczych (mniejsza ilość drzew do wycinki w pasie drogowym, mniejsza utrata stanowisk i siedlisk chronionych, mniejsza ilość wycinki lasu, mniej utraconych stanowisk chronionej fauny – gł. ornitofauna, mniejsza utrata terenów chronionych prawem, w tym obszarów Natura 2000 i rezerwatu);
- mniej budynków objętych ponadnormatywnym hałasem
- krótsze odcinki obszarów wrażliwych hydrogeologicznie, w tym podmokłych.
Dodatkowo zdaniem ZDW wybrany wariant jest uzasadniony ekonomicznie, co daje szanse na realizację zadania w oparciu o fundusze unijne, na które bardzo liczymy w przypadku tej inwestycji.
Czekamy na ostateczną decyzję środowiskową - dodaje Sitarek. - Dopiero po uprawomocnieniu decyzji projektant może sfinalizować prace nad koncepcją. Pozwoli to rozpocząć rozmowy z gminą i powiatem na temat wspólnej realizacji i finansowania zadania.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?