Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Potrzeba 22 lat, byśmy jeździli po Polsce naprawdę dobrymi drogami. W Kujawsko-Pomorskiem też jeszcze wiele do zrobienia

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA Bydgoszcz
Jeździmy coraz lepszymi drogami krajowymi - tych o dobrym stanie nawierzchni jest już prawie 60 procent. Ale do stanu bliskiego ideału potrzeba jeszcze około 22 lat.

Tak wyliczyła Najwyższa Izba Kontroli, która wzięła pod lupę to, co Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad robiła w latach 2015-2018 (do 30 czerwca), aby poprawić stan nawierzchni „krajówek”. Tak długa perspektywa jest nie do zaakceptowania, biorąc pod uwagę, że dotyczy to dróg publicznych o najwyższej kategorii, a więc najważniejszych w kraju, w tym stanowiących część transeuropejskiej sieci transportowej.

- Najpoważniejsza nieprawidłowość jaką stwierdziliśmy, były nierzetelne dane dotyczące wykonanych robót w ramach bieżącego utrzymania dróg - informuje Ksenia Maćczak, rzecznik prasowa NIK. - Generalna Dyrekcja w swoich sprawozdaniach wskazywała dane, które nie odzwierciedlały rzeczywistej liczby wykonanych robót konserwacyjnych, remontów cząstkowych nawierzchni, bez dróg ekspresowych i autostrad. Na przykład dane z 2016 roku o liczbie wykonanych robót były o ponad 500 razy zawyżone. Zawyżenie tej wartości oznacza jednocześnie, że koszt wyremontowania 1 tysiąca metrów kwadratowych nawierzchni był blisko 500 razy zaniżony.

Zdaniem NIK, dyrekcja nie w pełni skutecznie i efektywnie dbała o poprawę stanu technicznego dróg. Przyczynami były m.in. niejasny sposób doboru zadań przebudów i remontów, nieanalizowanie przez centralę GDDKiA efektywności wydatków na bieżące utrzymanie sieci dróg oraz brak skutecznego nadzoru generalnego dyrektora nad podległymi mu jednostkami organizacyjnymi.

Była woda, ustawiono znak

Najmniej skarg od kierowców w sprawie stanu technicznego dróg wpłynęło do oddziału GDDKiA w Bydgoszczy. Jedna z ważniejszych dotyczyła zastoisk wodnych na 235. kilometrze autostrady A1. Skargi nie uwzględniono, jednak dla podniesienia bezpieczeństwa postawiono znak ostrzegawczy A15 (śliska jezdnia).

W przypadku jednej z trzech badanych inwestycji GDDKiA w Bydgoszczy nie wyegzekwowała od wykonawcy robót aneksu do gwarancji ubezpieczeniowej należytego wykonania kontraktu.

Tylko w bydgoskiej GDDKiA stwierdzono uszkodzenia nawierzchnia drogi przez pojazdy nienormatywne. W jednym przypadku przewoźnik dokonał napraw na własnych koszt, a w drugim został obciążony kosztami.

Jednak jest lepiej

Stan dróg krajowych jest niezwykle ważny, bo te (choć stanowią jedynie 4,2 proc. sieci dróg publicznych) przenoszą ponad 60 proc. ruchu. Dlatego konieczna jest systematyczna poprawa ich stanu oraz rozbudowa.

W latach 2001-2017 udział dróg w stanie dobrym w stosunku do ogółu dróg krajowych wzrósł z 18,5 do 58,1 procent. Zatem każdego roku wzrost ten wynosił średnio o 1,85 proc. Podobny trend utrzymał się w roku 2018, gdy drogi w stanie dobrym stanowiły 59,3 proc., w stanie niezadowalającym było 23,4 proc., zaś w stanie złym 14,8.

Budują i remontują za ponad miliard

- Wartość tegorocznych inwestycji na drogach krajowych Kujawsko-Pomorskiego szacowana jest na ponad 1 miliard złotych - wylicza Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

  • Najważniejsze inwestycje realizowane w tym roku przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to budowa drogi ekspresowej S5 oraz obwodnicy Inowrocławia (odcinek północny o długości prawie 5 km). Dopiero wiosną przyszłego roku mają być wznowione roboty na trzech opuszczonych przez Włochów odcinkach S5.
  • Trzecim największym zadaniem w regionie (o wartości prawie 90 mln zł) jest rozpoczęta już budowa nowej estakady wraz z modernizacją układu dojazdowego na drodze krajowej nr 91 w Przechowie pod Świeciem. Tam budowana jest nowa, 270 - metrowa estakada wraz z modernizacją całego układu dojazdowego.
  • Pozostałe zadania to wszystko co wpływa na poprawę bezpieczeństwa kierowców i pieszych: remonty nawierzchni, budowa rond, chodników, ścieżek rowerowych.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Potrzeba 22 lat, byśmy jeździli po Polsce naprawdę dobrymi drogami. W Kujawsko-Pomorskiem też jeszcze wiele do zrobienia - Bydgoszcz Nasze Miasto

Wróć na tuchola.naszemiasto.pl Nasze Miasto