Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pruszcz – Bagienica na drugim miejscu w plebiscycie na siedzibę kolejowego muzeum

Radosław Osiński
Radosław Osiński
Pruszcz-Bagienica znalazła się na podium w plebiscycie na nową lokalizację Muzeum Dróg Kolejowych
Pruszcz-Bagienica znalazła się na podium w plebiscycie na nową lokalizację Muzeum Dróg Kolejowych Fundacja Kolejowe Przysposobienie Wojskowe
Fundacja Kolejowe Przysposobienie Wojskowe do 11 listopada organizowała plebiscyt na wyłonienie nowej lokalizacji swego Muzeum Dróg Kolejowych. Głosowanie odbywało się drogą internetową spośród 8 propozycji. Na liście znalazł się Pruszcz – Bagienica w gminie Gostycyn. Jak zakończyło się głosowanie?

Łącznie od 11.10 do 11.11 oddano 7134 głosów a oto zwycięzcy:

  • 4700 Kłodzko Główne
  • 1029 Pruszcz Bagienica
  • 756 Kluczbork
  • 282 Lwówek Śląski
  • 39 Kalisz Pomorski
  • 21 Bełżec
  • 9 Wałbrzych
  • 8 Jeleń
  • 6 Jelenia Góra

Władze fundacji niezwłocznie zamierzają skierować pisma do właściciela nieruchomości oraz odpowiednich władz lokalnych z propozycją utworzenia Muzeum w wytypowanych lokalizacjach. A to oznacza, że furtka dla Pruszcza jeszcze jest otwarta!

Plebiscyt miał za zadanie wytypowanie lokalizacji dla nowej placówki muzealnictwa kolejowego oraz pozyskanie do współpracy partnerów społecznych (np. działaczy i organizacji lokalnych) i instytucjonalnych (np. jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa)

Pruszcz nie jest bez szans, bo ta lokalizacja zyskała co siódmy głos w całym plebiscycie! To mimo wszystko spory sukces lokalnej społeczności.

Lokomotywownia w Kłodzku – zwycięska lokalizacja

W dniu 22.04.1991 r. powołano Zespół Inicjatywny, który miał za zadanie przede wszystkim zorganizowanie w Kłodzku „Skansenu Kolejnictwa” z myślą m. in. o uruchomieniu „Pociągu Retro„. Zespół wnioskował o zagospodarowanie niewykorzystanych peronów na stacji Kłodzko Miasto, proponując umieszczenie tam taboru i urządzeń kolejowych. O zamierzeniach i działaniach Zespołu powiadomiono Dyrekcję Generalną PKP i Dolnośląską Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych.
 Jednak na skutek głębokich przemian, postępującej prywatyzacji i restrukturyzacji przedsiębiorstw, prace Zespołu zostały zahamowane przez przejawy niszczycielskiej gospodarki, marnotrawstwa, rujnowania i dewastowania tego co stanowi zabytek i dorobek myśli technicznej.
PKP S.A. – jako właściciel obiektu, wystąpiło do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę lokomotywowni Kłodzko Główne na co Dolnośląski Konserwator Zabytków nie wyraził zgody. Obiekt niszczeje do dnia dzisiejszego

Stacja Pruszcz Bagienica – garść historii:

Stacja została oddana do użytku w 1909 roku. Obecnie jest to zamknięta dla ruchu dawna stacja węzłowa. Ruch pociągów pasażerskich zakończył się tutaj we wrześniu 1996 roku, ostatnie pociągi osobowe przyjechały na stację z Terespola Pomorskiego. Okazyjnie organizowane są festyny kolejarskie i przejazdy drezynami.
W 2020 r. unikatowy układ przestrzenny i zabudowania stacji wraz z lokomotywownią oraz układ torowy zostały wpisane do rejestru zabytków województwa kujawsko-pomorskiego. Planowane jest przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Tuchola a Koronowem. Stacja ze względu na położenie i niemalże niezmieniony pierwotny stan zachowania może stanowić atrakcję regionu. Jednakże obiekty kolejowe popadają w ruinę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tuchola.naszemiasto.pl Nasze Miasto