Zobacz wideo: Wystraszony łoś wbiega na trasę S5 pod Bydgoszczą
W ubiegłym roku wyremontowano nawierzchnię na północnym moście Solidarności w ciągu ulicy Focha (od strony Śluzy). Teraz konieczna jest jeszcze wymiana dylatacji czyli szczelin pozwalających na prawidłową pracę konstrukcji. Prace mają zabezpieczyć obiekt przed destrukcyjnym działaniem wody, która dostawała się w jego dolne warstwy i prowadziła do degradacji.
Najpierw prace będą prowadzone na połowie obiektu. Na jezdni pojawią się zwężenia i ograniczenia prędkości. Część robót będzie też prowadzona na chodniku. Roboty utrzymaniowe potrwają około miesiąca.
Trwają przygotowania do przebudowy północnych mostów "Solidarności" w Bydgoszczy
Stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy. Zamówiono już koncepcję dla budowy nowej północnej przeprawy - pomoże ona znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Projektanci opracowują 3 warianty przyszłej trasy:
- Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
- Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu (osiedla mieszkaniowego).
- Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
- Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Mosty „Solidarności" w Bydgoszczy
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, że w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?