Tegoroczne inwestycje ZDW na terenie powiatu tucholskiego pochłoną 5 mln zł. A co z obwodnicą Tucholi?

Anna Klaman
Anna Klaman
Marszałek Piotr Całbecki z samorządowcami obejrzał drogowe inwestycje w powiecie tucholskim
Marszałek Piotr Całbecki z samorządowcami obejrzał drogowe inwestycje w powiecie tucholskim Fot. Filip Kowalkowski/ UMWKP
Udostępnij:
Na terenie powiatu tucholskiego realizowane są kolejne inwestycje drogowe. Wymieniona została nawierzchnia na drodze rowerowej z Rudzkiego Mostu do Rudzkiego Młyna, finiszują prace na odcinku Gostycyn-Łyskowo. Do końca roku zakończy się modernizacja ul. Czarna Droga w Tucholi. Place budowy wizytowali 18 listopada marszałek Piotr Całbecki i wiceprzewodnicząca sejmiku Agnieszka Kłopotek.

Sieć dróg wojewódzkich w Kujawsko-Pomorskiem ma długość ok. 1700 kilometrów. Blisko 90 kilometrów znajduje się na terenie powiatu tucholskiego. W tym roku inwestycje prowadzone przez Zarząd Dróg Wojewódzkich na terenie powiatu pochłoną ok. 5 mln zł. Dodatkowo na budowę drogi rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240 z Piastoszyna do granicy z województwem pomorskim gmina Kęsowo otrzymała za pośrednictwem samorządu województwa 1,6 mln zł. Środki pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Finiszuje modernizacja trasy Gostycyn-Łyskowo

Na drodze wojewódzkiej nr 237 w powiecie tucholskim kończona jest modernizacja odcinka z Gostycyna do Łyskowa. Prace polegały na wykonaniu między innymi nowych warstw mineralno-asfaltowych. Wbudowana została dodatkowa siatka wzmacniająca, dzięki której droga stała się bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Odnowiono istniejące zjazdy. Powstały nowe zatoki autobusowe z peronami (przy zatokach trwają jeszcze ostatnie prace poprawkowe). Wzdłuż jezdni odtworzono pobocza.

Za prace na odcinku Gostycyn-Łyskowo odpowiedzialna była firma Poldróg z Drawska Pomorskiego. Inwestycja kosztowała 2,4 mln zł.

Droga wojewódzka nr 237 stanowi łącznik pomiędzy ważnymi drogami krajowymi nr 25 (Bydgoszcz-Koszalin) oraz nr 22 (Gorzów Wielkopolski-Elbląg). Większość 50-kilometrowej trasy przebiega przez gminy powiatu tucholskiego (Gostycyn i Tucholę).

Zaawansowane prace na Czarnej Drodze w Tucholi

Na drodze wojewódzkiej nr 241 w Tucholi ZDW prowadzi zaawansowane prace przy ulicy Czarna Droga pomiędzy Szosą Bydgoską i ulicą Sępoleńską. Inwestycja obejmuje między innymi wykonanie nowych warstw mineralno-asfaltowych, przebudowę skrzyżowań z drogami lokalnymi, zjazdów i przyległych chodników, regulację studzienek i kratek oraz odtworzenie rowów odwodnieniowych i chodników po południowej stronie ulicy. Wymienione zostaną także bariery na moście przez strugę Kicz.


Za realizację inwestycji wartej 2,3 mln zł odpowiada Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kozłowa (powiat świecki). Prace przy sprzyjającej pogodzie zakończą się w tym roku.

Kujawsko-pomorski odcinek drogi wojewódzkiej nr 241 liczy około 100 kilometrów. Cała trasa prowadząca z Tucholi do Rogoźna w Wielkopolsce ma długość 144 kilometrów. Trasa komunikuje szereg miast i miejscowości położonych na zachodniej ścianie Kujawsko-Pomorskiego (m.in. Kcynię, Nakło nad Notecią, Mroczę, Więcbork, Sępólno Krajeńskie i Tucholę).

Rowerowa trasa pod Tucholą z nową nawierzchnią

W październiku zakończono oczekiwaną przez mieszkańców przebudowę drogi rowerowej z Rudzkiego Mostu do Rudzkiego Młyna w powiecie tucholskim wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240. Dzięki tej inwestycji rowerzyści mogą poruszać się w bezpieczny sposób na całej trzynastokilometrowej trasie z Tucholi do Bysławia. Budowa asfaltowej drogi rowerowej była planowana już na etapie przygotowań do modernizacji DW 240. W trakcie uzyskiwania niezbędnych zezwoleń ZDW został zobowiązany do zastosowania na odcinku przebiegającym przez rezerwat „Dolina Brdy” nawierzchni mineralnej z kruszywa. To rozwiązanie nie sprawdziło się w trakcie użytkowania. - Wystąpiliśmy o zmianę zapisów decyzji środowiskowej zezwalającej na wykonanie nawierzchni bitumicznej, o co apelowali również użytkownicy drogi rowerowej - informuje ZDW. - Zgodę Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska udało nam się uzyskać w grudniu ubiegłego roku, a pracę zgodnie z zaleceniem rozpoczęły się we września.

Nawierzchnia została wymieniona na odcinku o długości ok. 760 metrów. Prace kosztowały 188 tysięcy złotych. Prowadziło je Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kozłowa (powiat świecki).

Powstaje dokumentacja dla obwodnicy Tucholi

Od dwóch lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów ma ominąć miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebieg trasy uzgodniono podczas konsultacji społecznych. - Prace nad dokumentacją nie mogą zostać zakończone, ponieważ od 2019 roku oczekujemy na postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców - wyjaśnia sytuację ZDW.

Od jutra kwarantanna zostaje skrócona

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie