Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tuchola. Dodatkowe rządowe fundusze na drogi. Zielone światło w sprawie obwodnicy

Radosław Osiński
Radosław Osiński
Radosław Osiński
Czy Tuchola tym razem skorzysta z szansy na budowę obwodnicy? W budżecie państwa są dodatkowe fundusze, teraz pora na szczegółowe wytyczne jak po nie sięgnąć. Dobrą wiadomość w sprawie obwodnicy przywiózł do Tucholi jeszcze przed świętami minister Łukasz Schreiber.

- W budżecie państwa znalazły się dodatkowe 2 miliardy na obwodnice w ciągach dróg wojewódzkich – informował minister na spotkaniu z tucholskimi samorządowcami.- Tuchola jest jednym z miast, które takie postulaty zgłaszała. Teraz ruch po stronie marszałka, by o te pieniądze aplikować.

Zwiększony rządowy fundusz - więcej możliwości

Gwoli ścisłości – wspomniana dodatkowa transza pieniędzy zasiliła istniejący już Fundusz Dróg Samorządowych. Tyle, że wydzielono w nim pulę na budowę nowych obwodnic - tym razem usytuowanych wzdłuż dróg wojewódzkich. To nowość, bo wcześniej rząd PiS przygotował program budowy stu obwodnic, ale tylko powiązanych z drogami krajowymi. Brzmi więc zachęcająco.
Wiemy o tych dodatkowych funduszach, lecz ruch należy do rządu – replikuje Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - Nie ma bowiem żadnych wytycznych ani kryteriów. Nie wiemy zatem, czy Tuchola ma szansę aplikować o te fundusze w sytuacji, gdy nie ma jeszcze projektu a nawet zatwierdzonej decyzji środowiskowej.
Sitarek dodaje, że Generalna dyrekcja Ochrony Środowiska ponownie przesunęła termin rozpatrzenia owej decyzji.

Budowę obwodnicy Tucholi wstrzymuje protest jednej osoby

Przedłużające się procedury są wynikiem protestu jednej osoby – mieszkańca Bladowa a zarazem pracownika samorządowej administracji. Jego zdaniem skrzyżowanie projektowanej obwodnicy jest zlokalizowane bardzo blisko zabudowań. Poza tym argumentem przeciwko ma być rzekomo fakt, iż  przedsięwzięcie spowoduje zwiększenie liczby samochodów. Zaproponowany do realizacji wariant przebiegu nowej drogi powinien być także wynikiem negocjacji, analizy uwarunkowań oraz kompromisem interesów mieszkańców, przedsiębiorców i dopiero na końcu kierowców.
Te i inne zarzuty wniesione do tzw. decyzji środowiskowej rozpatruje już od niemal dwóch lat inspektorat ochrony środowiska na różnych szczeblach.
Zdaniem inwestora czyli Zarządu Dróg Wojewódzkich – zarzuty są nietrafione.

- Przedstawiliśmy 3 warianty trasy – komentuje dalej Sitarek. - Proponowany przebieg obwodnicy Tucholi to wynik szerokich konsultacji społecznych, spotkań z władzami lokalnymi, leśnikami, stowarzyszeniami mieszkańców

Wariant rekomendowany do realizacji przez projektanta, który uzyskał pozytywną decyzję RDOŚ, władz lokalnych i stowarzyszeń  był najmniej konfliktowym.  Przemawia za nim szereg kryteriów środowiskowych. Dodatkowo wybrany wariant jest uzasadniony ekonomicznie, co daje szanse na realizację zadania w oparciu o fundusze unijne, na które bardzo liczymy w przypadku tej inwestycji.
Czekamy na ostateczną decyzję środowiskową – podsumowuje Sitarek. - Dopiero po uprawomocnieniu decyzji projektant może sfinalizować prace nad koncepcją. Pozwoli to rozpocząć rozmowy z gminą i powiatem na temat wspólnej realizacji i finansowania zadania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tuchola.naszemiasto.pl Nasze Miasto