Konferencję zorganizowaną przez LGD „Bory Tucholskie” i współfinansowaną przez Powiat Tucholski poprowadził Karol Gutsze. Stanowi ona pierwszy krok do wdrażania opracowanej w zeszłym roku strategii.
Gośćmi specjalnymi byli Agnieszka Kowalkowska z Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej oraz Hubert Gonera z Agencji Landbrand. Przybliżyli zebranym „Manifest turystyki naturalnej” wypracowany w ramach strategii marki Bory Tucholskie, wskazali powiązanie Borów Tucholskich z innymi regionami turystycznymi województwa kujawsko-pomorskiego. Kluczowa była jednak dyskusja na temat tego, co należy zrobić w najbliższym czasie, jak można to zrobić i kto mógłby wziąć na siebie odpowiedzialność za koordynację działań w konkretnych dziedzinach.
Akademia Turystyki Naturalnej! I co jeszcze?
Wstępną deklarację przygotowania Akademii Turystyki Naturalnej złożył Wdecki Park Krajobrazowy, zebraniem poszczególnych produktów turystycznych i połączeniem ich w gotowe do sprzedaży pakiety wycieczkowe zajmie się firma AnaDa Travels www.anadatravels.pl i firma Pau-Mat www.domkiborowiackie.pl, a LGD „Bory Tucholskie” opracuje nową stronę internetową z ofertą Borów Tucholskich i rozważy możliwość podjęcia się roli lidera w zakresie koordynacji działań marketingowych.
Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych, kształcący młodzież w kierunkach związanych z turystyką, zadeklarował współpracę, która jest szczególnie cenna w kontekście dostosowania oferty do potrzeb młodzieży. Przedstawił też "Dzika Tadzika", który może stać się sympatycznym ambasadorem marki. Współpracę młodzieży, czy nawet koordynację turystyki młodzieżowej zadeklarował ZHP, który dysponuje własną prężnie działającą bazą turystyczną w Białej.
Bory Tucholskie centrum Turystyki Naturalnej
Podkreślano potencjał Parków Krajobrazowych oraz rolę Lasów Państwowych w tworzeniu oferty turystycznej, przywołano liczne przykłady doskonałych efektów osiąganych dzięki współpracy z nimi. Powiat Tucholski zadeklarował dalsze wspieranie działań w zakresie turystyki oraz prowadzenie Punktu Informacji Turystycznej. Są to wstępne deklaracje, wymagające jeszcze weryfikacji z rzeczywistymi możliwościami i uwarunkowaniami formalnymi. Na tym etapie nie można jeszcze przewidzieć, na ile skuteczne w kontekście całej strategii będą podjęte działania, czy będą one technicznie możliwe do realizacji i czy uda nam się wygenerować wystarczającą energię do tego, by Bory Tucholskie stały się rozpoznawalnym w całym kraju i poza jego granicami centrum „Turystyki Naturalnej”. Na pewno jednak konferencja „Bory Tucholskie – naturalnie!” współfinansowania ze środków Powiatu Tucholskiego oraz samorządu województwa kujawsko-pomorskiego stanowiła pierwszy ważny krok na tej drodze.
Tu i teraz w Borach Tucholskich, czyli modne dziś slow
W powiecie tucholskim zauważają, że szansę stanowi doskonałe dopasowanie oferty turystycznej Borów Tucholskich do obecnych światowych trendów: zbliżenie do natury, zwolnienie na chwilę (trend „slow” w połączeniu z różnymi dziedzinami życia), powrót do korzeni (połączenie przyrody i człowieka w Rezerwacie Biosfery Bory Tucholskie), poszukiwanie magii i pierwotnych sił natury (dawne wierzenia i obrzędy) czy rozrywka połączona z edukacją (edutainment).
Czekają jeszcze na przełom w turystyce
Dobra współpraca branży turystycznej z samorządami, szkołami, Parkami Krajobrazowymi i Parkiem Narodowym, Lasami Państwowymi i innymi instytucjami stanowi wielką siłę i szansę rozwojową, którą trzeba przekuć na wspólny sukces.
Potrzebny jest jeszcze przełom, który zapewni Borom Tucholskim wzniesienie się na kolejny etap rozwoju turystyki: rozwinięcie całorocznej, spójnej oferty „turystyki naturalnej”
, która pozwoli na dzielenie się urokami Borów Tucholskich z gośćmi z całego świata i zapewnienie firmom i osobom zajmującym się turystyką stabilnego źródła godziwych dochodów, przy jednoczesnym poszanowaniu otaczającej nas przyrody, lokalnej kultury i specyfiki.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?