Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tuchola. Dlaczego jeszcze nie ma obwodnicy? – pytamy specjalistów

Radosław Osiński
Radosław Osiński
Tysiące kierowców czeka na wygodną obwodnicę Tucholi. Ułatwi tranzyt i przyczyni się do większego bezpieczeństwa w samej Tucholi
Tysiące kierowców czeka na wygodną obwodnicę Tucholi. Ułatwi tranzyt i przyczyni się do większego bezpieczeństwa w samej Tucholi Radosław Osiński
Dlaczego miasto nie buduje obwodnicy? - takie pytania pojawiały się często na forum internetowym. Zwróciliśmy się z pytaniami do instytucji, które podejmują decyzje w tej sprawie. Inwestycja jest teraz na etapie wydania tzw. decyzji środowiskowej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Tam trafił raport oddziaływania na środowisko tucholskiej obwodnicy.

Formalności te trwają już bagatela, dwa lata. zostały one wydłużone z powodu zastrzeżeń jednej (!) osoby mieszkającej w Bladowie - miejscowości, gdzie zaplanowano początek obwodnicy.
Jak poinformował nas Piotr Otrębski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, w odwołaniu od decyzji RDOŚ w Bydgoszczy z dnia 4 grudnia 2018 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na "Opracowaniu koncepcji budowy obwodnicy miasta Tucholi", podniesiono następujące zarzuty:

  1. Argumentem projektanta forsującego wariant inwestorski jest występowanie obszarów chronionych, a zdaniem strony wnioskowany wariant nie ma merytorycznego uzasadnienia, gdyż w okolicy miejscowości Bladowo nie ma żadnych form ochrony przyrody - istnieje zatem możliwość poprowadzenia drogi innym śladem.
  2. Wariant przedsięwzięcia powinien być wynikiem negocjacji, analizy uwarunkowań oraz kompromisem interesów mieszkańców, przedsiębiorców i dopiero na końcu kierowców.
  3. Poprowadzenie przedsięwzięcia zaproponowanym śladem spowoduje blokadę rozwoju Tucholi i jej okolic.
  4. Przedsięwzięcie nie będzie zrealizowane w duchu zrównoważonego rozwoju Tucholi i spowoduje blokadę komunikacyjną.
  5.   Lepszym rozwiązaniem będzie ominięcie miejscowości Bladowo i wybudowanie drogi innym śladem.
  6. Skrzyżowanie przedsięwzięcia z drogą nr 240 jest zlokalizowane bardzo blisko zabudowań.
  7. Przedsięwzięcie spowoduje zwiększenie liczby samochodów, co przyczyni się do zwiększenia drgań oraz hałasu i spowoduje konieczność budowy ekranów akustycznych zwiększających koszty inwestycji.

    Odwołujący się wnosi o zaproponowanie nowych, alternatywnych wariantów przebiegu drogi oraz umorzenie oraz uchylenie decyzji w części na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 241 do połączenia z drogą wojewódzką nr 240 za miejscowością Bladowo.

Zebrana dokumentacja w przedmiotowej sprawie jest obszerna i wymaga szczegółowej analizy - wyjaśnia Piotr Otrębski, rzecznik GDOŚ. - W związku z tym wykazanie konkretnego terminu nie jest możliwe, gdyż konieczne jest dokonanie kolejnych czynności urzędowych w sprawie. Zawiadomienia o podejmowanych przez GDOŚ czynnościach administracyjnych są na bieżąco publikowane m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej GDOŚ.

Co na to drogowcy w Bydgoszczy?

Zarząd Dróg Wojewódzkich zapoznał się z uzyskanymi przez nas wyjaśnieniami z GDOŚ. Oto ich komentarz:

Przedstawiliśmy 3 warianty trasy. Proponowany przebieg obwodnicy Tucholi to wynik szerokich konsultacji społecznych, spotkań z władzami lokalnymi, leśnikami, wreszcie rozmów ze stowarzyszeniami mieszkańców (min. SOS dla Tucholi) - wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Wariant tucholskiej obwodnicy rekomendowany do realizacji przez projektanta, który uzyskał pozytywną decyzję RDOŚ, władz lokalnych i stowarzyszeń był najmniej konfliktowym. Przemawia za nim szereg kryteriów środowiskowych:

  • przyrodniczych (mniejsza ilość drzew do wycinki w pasie drogowym, mniejsza utrata stanowisk i siedlisk chronionych, mniejsza ilość wycinki lasu, mniej utraconych stanowisk chronionej fauny – gł. ornitofauna, mniejsza utrata terenów chronionych prawem, w tym obszarów Natura 2000 i rezerwatu);
  • mniej budynków objętych ponadnormatywnym hałasem
  • krótsze odcinki obszarów wrażliwych hydrogeologicznie, w tym podmokłych.

Dodatkowo zdaniem ZDW wybrany wariant jest uzasadniony ekonomicznie, co daje szanse na realizację zadania w oparciu o fundusze unijne, na które bardzo liczymy w przypadku tej inwestycji.
Czekamy na ostateczną decyzję środowiskową - dodaje Sitarek. - Dopiero po uprawomocnieniu decyzji projektant może sfinalizować prace nad koncepcją. Pozwoli to rozpocząć rozmowy z gminą i powiatem na temat wspólnej realizacji i finansowania zadania.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tuchola.naszemiasto.pl Nasze Miasto